|
|
|
|
|
MONA-FB |
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
Funkcje poszczególnych modułów systemu MONA
|
|
| Inwentarze –zabytki, przedmioty
- gromadzi pełną informację na temat obiektu (obiekt = dobro kultury (zabytek), przedmiot);
- umożliwia rejestrację nowych obiektów oraz modyfikację obiektów już wpisanych do bazy;
- pozwala na kwerendowanie i przeglądanie dane o obiektach zarejestrowanych w bazie;
- sporządza raporty (drukowanie, przeglądanie, zapis do zbioru tekstowego) na temat wybranego obiektu:
- pełne dane o obiekcie,
- karta magazynowa,
- opinie konserwatorskie,
- karty konserwatorskie,
- bibliografia,
- komplety, zespoły,
- treść dokumentu,
- oryginalne napisy, sygnatury,
- drukuje karty naukowe, magazynowe oraz ewidencyjne, karty (fiszki) i koperty dla dokumentacji fotograficznej
| Inwentarze –dokumentacja wizualna
- gromadzi pełną informację na temat dokumentacji wizualnej (negatywy, diapozytywy, zapisy cyfrowe) muzeum;
- umożliwia rejestrację oraz modyfikację kart dokumentacji;
- pozwala na kwerendowanie i przeglądanie dane zgromadzonych informacji;
- sporządza raporty (drukowanie, przeglądanie, zapis do zbioru tekstowego) na temat wybranych danych:
- wydruk fiszek (pojedynczo, grupowo),
- wydruk kopert i nalepek na negatywy,
- wydruk podkładów do odbitek.
- wydruk inwentarzy dokumentacji wizualnej,
- wydruk opisów płyt CD.
| Rejestry
realizuje wszystkie funkcje Inwentarza (obiektów) łącząc dodatkowo
rejestrowane obiekty w grupy tematyczne, wykorzystywane później m.in. do
sporządzania protokołów, katalogów wystawowych, wykazów tematycznych
itp.; umożliwia wydruk wykazów obiektów, opinii konserwatorskich, uwag
dodatkowych...; tworzy tekstowy zbiór eksportowy wykorzystywany do
wymiany informacji o obiektach oraz zbiór tekstowy z wykazem obiektów
używany do późniejszej edycji w profesjonalnych edytorach tekstu.
| Ruch obiektów
Pozamuzealny ruch obiektów
umożliwia przygotowanie protokołów (wydania z muzeum, przyjęcia do
muzeum, przekazy, zwroty), wydruk tekstów protokołów, umów, pokwitowań,
wykazów obiektów, opinii konserwatorskich, uwag dodatkowych do
protokołów; tworzy tekstowy zbiór eksportowy wykorzystywany do wymiany
informacji o obiektach.
Wewnętrzny ruch obiektów
umożliwia przygotowanie dokumentów (asygnaty, pokwitowania) związanych
ze przemieszczeniem obiektów wewnątrz muzeum (z magazynu na wystawę, do
konserwacji, z jednego magazynu do innego), wydruk tekstów dokumentów,
wykazów obiektów, opinii konserwatorskich, uwag dodatkowych związanych
ze zmianą miejsca przechowywania obiektów; tworzy tekstowy zbiór
eksportowy wykorzystywany do wymiany informacji o obiektach .
Umowy wstępne – wydania i przyjęcia obiektów
umożliwia wcześniejsze przygotowanie umów związanych z wydaniem
(przyjęciem) obiektów (np. na wystawę) z muzeum, wydruk standardowych
tekstów umów, wykazów obiektów, opinii konserwatorskich, uwag
dodatkowych związanych z przygotowywaną umową; tworzy tekstowy zbiór
eksportowy wykorzystywany do wymiany informacji o obiektach; stanowi
podstawę do późniejszego przygotowania protokołu wydania (przyjęcia)
obiektów.
| Księga Akcesji
rejestruje
dane o nabytkach (darach, zakupach, przekazach ...) oraz możliwia
wydruk tekstów pokwitowań, aktów darowizn, wykazów nabytych obiektów,
opinii konserwatorskich, uwag dodatkowych do protokołów; tworzy tekstowy
zbiór eksportowy wykorzystywany do wymiany informacji o obiektach.
| Raporty
Karta magazynowa
dostarcza pełnej informacji na temat historii zmian lokalizacji
wybranego obiektu, uwzględniając dane zgromadzone w Księdze Akcesji oraz
zmiany miejsca przechowywania i pozamuzealny ruch obiektów; umożliwia
wydruk zgromadzonych informacji.
Nabytki muzeum, ruch pozamuzealny obiektów...
po wprowadzeniu kryteriów związanych z danymi związanymi z nabytkami czy
pozamuzealnym ruchem obiektów wyświetlany jest wykaz obiektów
nabytych-wydawanych-przyjmowanych do/z muzeum i spełniających podane
warunki; wybrane obiekty możemy posortować wg potrzeb oraz wydrukować
lub zachować w postaci pliku.
Dokumenty (protokoły, umowy)
po wprowadzeniu kryteriów związanych z danymi dotyczącymi pozamuzealnego
ruchu obiektów wyświetlany jest wykaz sporządzonych w muzeum i
spełniających podane warunki protokołów; wybrane protokoły możemy
posortować wg potrzeb oraz wydrukować lub zachować w postaci pliku.
Informacje na temat realizacji protokołu nr ...
dostarcza informacji na temat stanu obiektów wydanych (przyjętych)
protokołem o wybranym numerze; podaje ilość i wartość obiektów
zwróconych oraz nie zwróconych; umożliwia posortowanie i wydrukowanie
uzyskanych danych lub zachowanie ich w postaci pliku.
Wystawy z udziałem obiektów Muzeum
po wprowadzeniu kryteriów związanych z danymi dotyczącymi udziału
obiektów w wystawach wyświetlany jest wykaz wystaw spełniających podane
warunki; wybrane wystawy możemy posortować wg potrzeb oraz wydrukować
lub zachować w postaci pliku.
Księgi inwentarzowe dokumentacji fotograficznej - wydruk
po wprowadzeniu kryteriów (rodzaj inwentarza, numery inwentarza od – do,
kolejny numer strony ) drukowane są kolejne strony standardowej księgi
inwentarzowej dokumentacji fotograficznej (bądź jej skrócona wersja); w
przypadku inwentarza zapisów cyfrowych możemy wydrukować także
informacje o zawartości opisywanej płyty CD (w formacie opakowania płyty
CD) oraz wydrukować fiszki.
Księgi inwentarzowe obiektów – wydruki i rozliczenia
po wprowadzeniu kryteriów (rodzaj inwentarza, numery inwentarza od – do,
kolejny numer strony ) możemy wydrukować kolejne strony standardowej
księgi inwentarzowej (bądź jej skrócona wersja) lub księgi inwentarzowej
w wersji dla numizmatów, archiwum lub rozliczyć wybraną księgę lub
sprawdzić, czy w bazie zgromadzone zostały dane o wszystkich pozycjach
inwentarzowych wybranej księgi.
Wydruk księgi akcesji (wpływu)
po wprowadzeniu kryteriów (daty wpływu, numery inwentarza od – do,
kolejny numer strony, sposób wyboru drukowanych obiektów) drukowane są
kolejne strony standardowej księgi akcesji.
Wydruk rejestru numerów ewidencyjnych
po wprowadzeniu kryteriów (numer od, numer do, kolejny numer strony )
drukowane są kolejne strony rejestru numerów ewidencyjnych.
Ewakuacja zbiorów – listy ewakuacyjne
raport umożliwia przygotowania list ewakuacyjnych obiektów w dwórch
wersjach: wybrane aktualne miejsce przechowywania (hierarchicznie) –
miejsce ewakuacji lub wybrane miejsce ewakuacji – aktualne miejsce
przechowywania (hierarchicznie).
Nabytki muzeum - listy darczyńcow....
po wprowadzeniu kryteriów (sposób nabycia, źródło nabycia, lata nabycia
oraz rodzaj zliczanych danych (pozycji – sztuki) i wybraniu rodzaju
wykazu (kontrahenci, sposób nabycia – ilościowy; wykazy: kontrahenci,
sposób nabycia, wykaz obiektów lub sposób nabycia, kontrahenci, wykaz
obiektów) otrzymujemy raport w formie tabeli.
Statystyki okresowe
po wprowadzeniu kryteriów (okres sprawozdawczy, dział muzeum, rodzaj i
klasyfikację zliczanych obiektów) oraz rodzaju zestawienia system liczy
ilość i wartość obiektów spełniających wybrane kryteria. Otrzymane
wyniki drukowane są w formie tabel.
| Kwerendy
moduł
umożliwia wyszukiwanie informacji (obiektów, rejestrów, bibliografii,
nr dokumentacji fotograficznej) spełniających podane przez nas kryteria;
wybrane informacje możemy posortować oraz wydrukować bądź zapisać w
pliku eksportowym wykorzystywanym do wymiany danych o obiektach;
wybrane dane na temat obiektów możemy wykorzystać do sporządzenia
różnego rodzaju wykazów i zestawień, katalogów wystawowych, not
katalogowych, wydruku kart naukowych, magazynowych czy ewidencyjnych a
także do tworzenia rejestrów (grup obiektów) oraz bezpośrednio do
modyfikacji danych o obiektach.
| Słowniki
moduł umożliwia
rejestrację nowych i modyfikację już istniejących danych słownikowych
oraz wydruk słowników (alfabetycznie lub zgodnie z ustalonymi
hierarchiami).
| Skontrum
umożliwia
rejestrację danych obiektów spisywanych w trakcie skontrum lub spisu z
natury, drukuje listy skontrowe, przygotowuje sprawozdania: wykaz
obiektów niespisanych (brakujących); wykaz obiektów niespisanych –
wydanych z muzeum, wykaz spisanych fragmentów obiektów, wykaz obiektów
spisanych wielokrotnie a także wykaz różnic w stosunku do poprzednich
spisów skontrowych.. Opcja: Zakończenie skontrum powoduje przepisanie
danych o lokalizacji do kart poszczególnych obiektów oraz zablokowanie
(równoważne z brakiem możliwości modyfikacji wpisanych informacji)
danych o skontrum i listach spisowych .
| System
Użytkownicy, uprawnienia
rejestruje nowych użytkowników systemu oraz umożliwia nadawanie użytkownikom uprawnień związanych z użytkowaniem bazy.
Ujednolicanie haseł słownikowych
umożliwia zastąpienie jednego hasła słownikowego innym oraz usunięcie zastąpionego hasła z bazy.
Ustalanie zależności hierarchicznej dla haseł słownikowych
umożliwia nadawanie hasłom słownikowym kodów opisujących zależność między nimi (zależność hierarchiczna, synonimy....)
Definiowanie marginesów dla drukowanych kart, fiszek, kopert ...
każdy użytkownik systemu może określić wartości marginesów (górnego,
dolnego, lewego i prawego) dla drukowanych kart (ewidencyjnych,
magazynowych, naukowych), dla fiszek i kopert do negatywów tak, by
dokumenty drukowały się prawidłowo.
Zmiana miejsca przechowywania wizerunków obiektów
funkcja zmienia w bazie wpis identyfikujący miejsca przechowywania wizerunku obiektów.
Wzory numerów ksiąg i dokumentów
funkcja umożliwia opis sposobu numeracji wszystkich rodzajów ksiąg i
dokumentów; wpisane dane mogą zostać wykorzystane do automatycznego
nadawania numerów rejestrowanym obiektom i dokumentom; wzory ksiąg
inwentarzowych wykorzystywane są ponadto do automatycznego
„przypisywania” nowych i niezaklasyfikowanych obiektów do odpowiednich
ksiąg inwentarzowych.
Aktualni użytkownicy MONY
funkcja pokazuje wszystkich użytkowników pracujących w danej chwili (lub niepracujących ,lub wszystkich) w systemie.
Automatyczna rejestracja obiektów
funkcja umożliwia rejestrację obiektów (pojedynczych lub elementów zespołu) o identycznych danych (powielanie danych).
Rejestr zamian
moduł umożliwia kontrolę istotnych dla wielostanowiskowej pracy systemu
danych: modyfikowanych, usuwanych wraz z informacją, to i kiedy dokonał
zmiany.
Ustawienia systemowe
moduł umożliwiający zapisanie informacji konfiguracyjnych (adres bazy
danych, miejsce przechowywania graficznych plików systemowych (np. logo
muzeum), plików schowków, plików eksportowych, innych plików, wizerunków
obiektów, treści umów, protokołów, plików systemowych raportów .
| |
| |
Krótki opis gromadzonych danych
|
|
Dane ewidencyjne
- identyfikator obiektu, klasyfikacja obiektu zabytek, przedmiot, brak,
wykreślony z ewidencji, strata wojenna, anulowany), rodzaj (pojedynczy,
zespół, złożony, element zespołu, element złożonego), identyfikator
zespołu, ilość, nazwa przedmiotu (tytuł), cecha charakterystyczna
obiektu wyróżniająca go spośród podobnych, twórca autor, wydawca,
wytwórnia ...), miejsce powstania (znalezienia ...), datowanie (tekstowe
i liczbowe ="komputerowe"), wymiary (gabaryty i szczegółowe), tworzywa,
techniki, rodzaje obiektu, dział (jednostka administracyjna muzeum
opiekująca się obiektem), aktualne miejsce przechowywania (lokalizacja),
stan własności (dla obiektów obcych - szczegółowe dane o aktualnym
właścicielu) oraz standardowa klasyfikacja GUS .
| Szczegółowe dane merytoryczne
- opis fizyczny obiektu, sygnatury, napisy, nalepki..., treść dokumentu
(dla listów, ulotek...), dodatkowe uwagi dotyczące wymiarowania,
datowania, tytułów i nazw, pod którymi znany był obiekt, innych
identyfikatorów obiektu (numery spisowe, stare inwentarze ...), dawnych
właścicieli, analogie, pierwowzór, cykl, historia obiektu, pochodzenie
(rozumiane także jako pochodzenie w zbiorach - wpis do Księgi Wpływów
(Akcesji) dla obiektów własnych oraz dokument (protokół) przyjęcia do
muzeum (data, cel, dane o wydającym) dla obiektów obcych), udział w
wystawach, bibliografia, uwagi dodatkowe oraz stan zachowania i karta
konserwatorska (opis kolejnych zabiegów konserwatorskich), historia
zmian miejsca przechowywania (lokalizacji), wycen, zmian działów a także
pełne dane związane z dokumentacją wizualną (negatywy, diapozytywy z
opisem i wizerunkiem, wizerunki obiektu) oraz "komputerowy" opis obiektu
słowami kluczowymi (komentarz na końcu opisu ). Dla obiektów
archeologicznych i przyrodniczych przewidziane zostały zakładki
umożliwiające gromadzenie danych specyficznych dla tego rodzaju
tematyki.
| | Duża
część danych gromadzonych w systemie MONA jest wybierana ze słowników
(przygotowywanych wcześniej lub modyfikowanych w czasie rejestracji
obiektu). Praktycznie każdy słownik jest hierarchiczny (co bardzo
ułatwia kwerendy) i dzięki możliwości dokładnego opisu słów-haseł
słownikowych stanowi swoistą kartotekę (bazę) rejestrowanych danych.
Dostępne w MONIE słowniki: twórców (rozumianych jako autorów, wytwórnie,
wydawców ....), miejsc geograficznych (miejsca powstania, znalezienia
...), kontrahentów (osób i instytucji współpracujących, byłych i
aktualnych właścicieli obiektów ....), tworzyw, technik, rodzajów
obiektów, wystaw, celów wydania, słów
kluczowych, terminów archeologicznych oraz terminów przyrodnicznych.
Słowa kluczowe wykorzystywane są w systemie MONA do "komputerowego"
opisu obiektu - każdy obiekt określony zostaje listą słów - kluczy
(indeksów) związanych z szeroko pojętymi cechami charakterystycznymi
obiektu: np. dla obrazu: tematyka, osoby i wydarzenia przedstawione na
obrazie... Opis obiektu słowami kluczowymi umożliwia dokonywanie bardzo
precyzyjnych kwerend.
| Pozamuzealny ruch obiektów -przykład sposobu zapisu protokołu wraz listą obiektów
| |
|
|
|
|
S SOFT Biuro Usług Informatycznych, tel./faks: 22 5976 023; kom. 603-290-502, 03-216 Warszawa, ul. Modlińska 6 p. 201
|
|